Stadig nyuddannet, men med job og nye fremtidsplaner

For over et halvt år siden mødte vi 24-årige Dilek Sari. Dengang stod hun midt i jobkøen sammen en masse andre nyuddannede lærere og fik afslag på afslag. En proces der ikke ligefrem gavnede selvtilliden eller forhåbningen om at blive ansat som folkeskolelærer. Men i dag er jobkøen erstattet af et klasseværelse på en folkeskole i Høje Taastrup. Det tog noget tid, men det lykkedes.

Uret på væggen viser 17.05, og fra vinduet på 4. sal kan man stadig ane kong vinters hvide spor i mørket, der med hastig fart sænker sig over Ishøj. Dilek Sari sætter sig forpustet i sofaen. Endnu en arbejdsdag er overstået, og nu skal der reflekteres over de sidste par måneder. For jobbet det fik hun. Egentlig havde hun slet ikke ansøgt om stillingen. Hun havde sendt en ansøgning til en anden stilling på skolen og blev kaldt til samtale.

”Både tillidsmanden, skolelederen og afdelingslederen var med til samtalen. De var meget åbne, nærværende og smilende. Samtalen gik bare super godt, jeg kunne være mig selv” siger Dilek Sari.

Senere samme eftermiddag ringede telefonen. Det var skolelederen, der meddelte, at hun ikke fik jobbet, men han tilbød hende i stedet et barselsvikariat. For ligesom Dilek Sari syntes han også, at samtalen var gået rigtigt godt. Og han mente, at barselvikariatet ville være en god start for hende.

”Da han ringede og sagde, at jeg ikke fik stillingen, tænkte jeg først - øv. Men så tilbød han mig barselsvikariatet, hvilket gjorde mig glad. Det vil give mig erfaring og noget, jeg kan skrive på mit CV, og så var min mavefornemmelse for skolen bare rigtig god. Da jeg lagde på, tænkte jeg wow, jeg har fået mig et job! Men så begyndte sommerfuglene og nervøsiteten at dukke op. Kan jeg klare det?” siger Dilek Sari.

Den angstprovokerende start

Da Dilek Sari trådte ind i klasseværelset den første arbejdsdag, blev der både talt polsk, italiensk og rumænsk, tiltrods for at der stod dansk på skemaet. Det var noget af en udfordring for hende.

”Jeg græd den første dag. Alt var bare kaos, og jeg tænkte, det klarer jeg aldrig. Jeg var fuldstændig smadret og lidt i chok” siger Dilek Sari.

Dilek Saris skema består i at undervise i dansk, idræt og madkundskab i en modtagerklasse. Derudover underviser hun i dansk som andetsprog i udskolingen. Noget af en mundfuld for en nyuddannet med linjefag i dansk, kristendomskundskab og historie. At undervisningen i modtagerklassen hovedsageligt foregår med tegn og på engelsk, gjorde ikke starten på lærerlivet lettere. Lidt lettere gik det i faget dansk som andetsprog, her kunne hun trække på sine tyrkiske sprogrødder.

”Jeg lærer noget nyt hver dag. Mit engelske har aldrig været super godt, og det har nok gjort, at jeg ikke har brugt det særligt meget. Men det er jeg nødt til her. Mange af vores samtaler foregår på engelsk, da det er det, de fleste elever nogenlunde kan tale og forstå. Den anden dag sagde jeg, ”You have to do this”, hvorefter en af mine elever sagde ”Nej Dilek, det hedder ”You need to do this”. Det synes jeg, var ret sjovt, for han havde jo ret” griner Dilek Sari.

Hun er i dag landet godt i stillingen, selvom det tog lidt tid. Men gode kollegaer har hjulpet hende igennem de første par måneder.

”Jeg har fået nogle rigtige gode kollegaer. Mange af dem har afsat tid til at sparre med mig, og det har været en stor hjælp. For selvom jeg er færdiguddannet lærer, så er der stadig meget, jeg skal lære” siger Dilek Sari.

Råd til andre

Inden Dilek Sari fik vikariatet nåede hun at sende langt over 50 ansøgninger og være til en håndfuld jobsamtaler.

”Det er hårdt at få afslag. Hver gang tror man lidt mindre på sig selv. Men det hjalp, når familien og a-kassekonsulenten sagde, at jeg gjorde det helt rigtige, og at jobbet nok skulle komme” siger Dilek Sari. 

Hun gjorde sig nogle erfaringer undervejs, som hun ville ønske, hun havde vidst fra starten.

”I den første måned efter min sidste eksamen handlede alt om ansøgninger, morgen, middag og aften. Det var stressende. Men så sagde a-kassen; ”Ro på og sørg for at holde lidt fri”. Så jeg gjorde mandag og torsdag til mine skrivedage, og det gjorde, at jeg var mindre stresset resten af ugen” siger Dilek Sari.

Dilek Saris råd til andre jobsøgende er derfor: Bevar tålmodigheden, find nogen i din nærmeste omgangskreds, der tror på dig og minder dig om, at det nok skal lykkedes. Se jobsøgningen som et arbejde og sørg for også at holde fri. Undersøg skolen og dens værdier og find ud af, hvad der motiverer dig. Vær dig selv både i ansøgningen og til jobsamtalen.

Udfordringen blev til ny interesse

Modtagerklassen har været en stor udfordring, og noget de fleste nyuddannede måske havde sagt nej tak til. Men jobbet har givet Dilek Sari nye vinkler på lærerlivet og lært hende meget.

Selvom det kun er 8 måneder siden, hun lagde studiebøgerne på hylden, har barselvikariatet fået hende til at overveje at læse videre enten på DPU eller på en diplomuddannelse. Ikke fordi hun er træt af lærerlivet, men fordi hun i arbejdet i modtagerklassen og med faget dansk som andetsprog har fundet en ny interesse.

”Jeg havde jo regnet med, at jeg skulle ud og undervise i mine linjefag, men sådan blev det ikke. I stedet har jeg fået øjnene op for noget andet og super spændende. Noget jeg kan mærke, at jeg er god til, og det tænker jeg, at jeg skal undersøge nærmere” siger Dilek Sari.

Dilek Sari skal tage afsked med sine kollegaer og elever lige inden påske, når hendes vikariat slutter. Hun ved allerede nu, at hun kommer til at savne eleverne og kollegaerne meget. For selvom hverdagen er fyldt med nye oplevelser og udfordringer, er Dilek Sari ikke i tvivl om, at hun er havnet på den helt rette hylde. Hun er lærer i hjertet og glæder sig til at få nye udfordringer på en ny skole.

 

Læs den første artikel om Dilek her: "Han kaldte mig guldægget, fordi jeg var tosproget og god til relationer".

Du bruger en ældre browser

For at du kan bruge hjemmesiden fuldt ud og udfylde elektroniske blanketter, skal du opgradere til en nyere browser.

Med venlig hilsen
Lærernes a-kasse