Turn Around-forløb giver motivation og fællesskabsfølelse

Tre a-kasser er gået sammen for at lave et særligt forløb for ledige, der er fyldt 50 år. Læs reportagen fra forløbets sidste dag, og hør hvad to af deltagerne har fået ud af at være med.

Der er omtrent 25 mennesker til stede i mødelokalet hos Lærernes a-kasse i København. Der er lærere, pædagoger, sygeplejersker, ergoterapeuter og andre sundhedsfaglige blandt de til stedeværende, men de har det til fælles, at de alle er seniorer - eller erhvervsaktive over 50 år på udkig efter nye muligheder på arbejdsmarkedet. De har i løbet af de sidste tre uger deltaget i et forløb skræddersyet til dem: Turn Around for 50+'ere, der er et samarbejde medllem DSA, BUPL-a og Lærernes a-kasse.

Rundt omkring i mødelokalet er bordene placeret som små øer, og kursusdeltagerne sidder ivrigt og diskuterer, indtil de bliver afbrudt af Lars Munch, der er BUPL-a's projektleder på forløbet. De har lige været igennem en øvelse, hvor de skulle skiftes til at interviewe hinanden og forklare om deres plan fremadrettet. Den plan, der gerne skal få dem videre i arbejdslivet efter at Turn Around-forløbet efter dagens øvelser og opsamling er slut, og de tre uger er gået. 

Til Lars Munchs spørgsmål om, hvad de har fået ud af den sidste øvelse svarer en deltager: "Jeg tror, vi er nået så langt i forløbet, at vi nærmest gentager os selv.”

Styr på fremtidsplanerne

Birthe Christensen har arbejdet som lærer og var fra starten interesseret i tilbuddet om et særligt kursus for ledige over 50, da hun hørte om det:

”Et særligt forløb for os, der er over 50, tiltalte mig rigtig meget, for der er stor forskel på, om man er i starten af sin karriere som 35-årig, eller om man er over 50 og måske er begyndt at tænke på den tredje alder”, forklarer hun om, hvorfor hun tilmeldte sig Turn Around-forløbet. ”Når man er dér i sit arbejdsliv, som vi er, har man ofte rigtig meget erfaring og mange forskellige kompetencer, som man skal raffinere og få afklaret. Det har kurset hjulpet til med”.

Inden Birthe Christensen blev ledig arbejdede hun på en større folkeskole. Nu er hendes plan at komme ud og snuse til en anden branche, for hun ikke er helt sikker på, om det er lærer, hun skal være i sit næste job. Derfor skal hun i gang med at skrive uopfordrede ansøgninger:

”Jeg skal i gang med at skrive ansøgninger og blive skarp til at sælge mig selv. Det har jeg fået nogle strategier til, så jeg ved, hvordan jeg skal komme i gang, og hvad jeg skal øve mig på. Det er jo ikke helt nyt for mig, men det fællesskab, vi har haft på forløbet, har givet mig mere mod på det, end jeg havde før”, siger Birthe Christensen, der også vil prøve at få et praktikforløb på en mindre skole, for at se om hun kan trives bedre i et roligere miljø.

Feedback og fællesskab

Flere af deltagerne fremhæver, at fællesskabet og dét, at deltagerne kommer fra forskellige brancher, har været et stort plus ved forløbet.

”Det giver en anden dynamik, at vi ikke alle sammen er pædagoger. Det er enormt spændende at høre om andres arbejdsområder, og så har vi faktisk rigtig meget til fælles også. Fx er der også mange af lærere og sundhedsfaglige, der går og overvejer brancheskift, ligesom jeg selv”, fortæller Anne Larsen, der er pædagoguddannet.

Birthe Christensen har også oplevet, at det sætter tingene lidt mere i perspektiv, når man blander fagligheder. Hun overvejer et job som handicaphjælper, og på Turn Around forløbet har hun bl.a. mødt en ergoterapeut. Det gjorde Birthe klogere på, hvad hun kan bruge af sin lærerfaglighed i sådan et job – og hvad hun eventuelt mangler.

Bo Corzi, der er afdelingsleder og Lærernes a-kasses ansvarlige på projektet, mener, at diversiteten i deltagergruppen har givet et godt sammenspil. Og samtidig har det fungeret godt med et længere forløb, hvor deltagerne har lært hinanden at kende og derfor bliver mere modige:

”De tør åbne op overfor hinanden og give hinanden feedback og konstruktiv kritik”, forklarer han, og fortsætter: ”Man kan tydeligt mærke, at deltagerne aktivt har valgt at være med i det her. Det har givet en utrolig god energi og stemning hele vejen igennem, og mange har givet udtryk for, at de virkelig har fået noget ud af at være i et fællesskab med andre ligesindede”.

Anne Larsen kan sagtens genkende dét billede. Efter både et ledighedsforløb og en periode med sygdom, havde hun brug for at komme ud og møde nogle, hun kunne spejle sig i og sparre med.

”Det er godt lige at blive mindet om, at man ikke er alene om at være havnet i en dum situation. Jeg har fået rigtig meget ud af vores sparring og gruppearbejde, og så har jeg mødt nogle utroligt søde mennesker”, fortæller hun.

Forløbet har været tilrettelagt med forskellige eksperter, der har delt ud af deres viden om fx rekruttering og jobsøgning, gruppearbejde, individuelle øvelser og samtaler med konsulenter, der har hjulpet deltagerne med at blive afklaret om, hvordan de ønsker, deres fremtid på arbejdsmarkedet ser ud. Deltagerne har også fået lavet detaljerede personprofiler, der kan bruges, når de skal formidle deres kompetencer og styrker, fx til en jobsamtale.

Pædagogen Anne er dog ikke i tvivl om, hvad hun har fået mest ud af:

”Det er klart det sociale. Fællesskabet, vi har haft her, og gruppearbejdet. Men der har også været mange gode oplægsholdere!” tilføjer hun.

Interesseret?

Hvis du er blevet inspireret og har lyst til at komme med på det næste forløb for ledige over 50 år, kan du tilmelde dig ved at skrive en besked til os her på hjemmesiden.

Du bruger en ældre browser

For at du kan bruge hjemmesiden fuldt ud og udfylde elektroniske blanketter, skal du opgradere til en nyere browser.

Med venlig hilsen
Lærernes a-kasse